Hazırlayan : Karel VALANSİAvrupa / Fransa Blair`den Brown`a tam destekİngiltere`de, on yıllık başbakanlığının ardından, 27 Haziran`da görevinden ayrılacağını ilan eden Tony Blair, İngiltere tarihinin en başarılı maliye bakanlarından biri olarak nitelediği Gordon Brown`ın İşçi Partisi liderliğini ve başbakanlığı
Yusuf BESALEL
Gelenek anlamındadır. Burada, söz konusu olan gelenek, ilahi olan herşeyi kapsar. Kabala belirli bir konuyu inceleyen bir kitap değildir. Yahudilerin Helen Medeniyeti zamanında İskenderiyede işlemeye başladıkları, İspanyada, Ortaçağda, hatta kısmen günümüze dek sürdürdükleri bir çalışmadır. Bu çalışmalara katılanlara kabalist adı verilir. Kabalist bir mistiktir; Tanrıyla görsel, işitsel ve ruhsal bir iletişim kurar ve kutsal yazıları özel bir şekilde yorumlayarak bu yola girer. Bu yolda maddi kişiliği önemsizdir ve ondan soyutlanır. Kabalanın temel öğretilerinden bir tanesi teolojik felsefedir. Bununla Tanrıyla ilgili gizemler, Tanrısal yaşamla ilişkiler, insan ve yaratılış gibi konular incelenir. Jüdaik yasalar veya Tora iki bölümden oluşur: Torah Şe Beal Pe veya sözlü öğreti (Mişna). Kabbalanın yaygın tanımlamalarından biri de Moşeye Sinay Dağında verilen Sözlü Dinin belli bir aydınlar çevresi tarafından algılanan kısmı şeklindedir.
Kabala çağlar içerisinde Mistik bir Teoloji şekline oturmuştur. Kabalada adı geçen Sefirot, yaratılışın mistik yapısının ancak simgilerle ifade edilebileceğini belirtir. Bu simgeler:
1- Keter Elyon veya Keter: En yüksek taç
2- Hohma: Bilgelik
3- Bina: Akıl
4- Gedula: Yücelik. Hesed: İyilik
5- Gevura: Güç, Din (Yargı)
6- Tifereth: Güzellik, Rabamim: Şefkat
7- Netzah: Zafer
8- Hod: Haşmet
9- Tzadik: Adil ve adalet. Yesod Olam: Dünyanın Kuruluşu
10- Malkhut: İktidar, hükümdarlık
Bu kozmik ağaç (Sefirot Ağacı), Yaratılışın Ağacı olarak da şekillenir ve dalları şöyle sıralanır: Keter, Bina, Hokhma, Gevura, Gedulla, Tiferet, Hod-Yesod Malhut-Netah. İlk Sefirot, beyni (Zohar, kitabında beynin 3 lobunu); dördüncü ve beşinci, kolları, altıncı sefirot, gövdeyi: yedinci ve sekizinci sefirotlar, dizleri, dokuzuncusu, cinsel organı; onuncusu ise, erkeğin yaratılıştaki arkadaşı adını da içeren toplam görünümü simgeler. Mükemmel insanı simgeleleyen bu duruma Şiur Hokhma (Akıl ve Bilgelik ruhu) denir.
Bu tanımlamalara ilk kez Sefer Bahirde rastlanmaktadır. Musevi mistiğinin öğrencisi kendini ve Tanrıya ulaştıracak manevi merdivenlerden yukarı çıkarken maddi benliğini yok eder ve Tanrının mevcut en yüksek tezahürü karşısında Huşu mertebesine ulaşır. Bu da zamanla sevgiye, sevgi de bağlanmaya dönüşecektir. Aslında Musevi mistik, deneyimi toplumsal olarak paylaşagelmiştir. Ancak Mesih umudu, ıstırap ve zulüm çeken çeşitli ülkelere dağılmış Musevi toplumunu Kabalizmden geri itmiştir. Sabetay Sevi sahte mesihi hadisesi bunun örneğidir. 18. yüzyılda bu mistik uygulamalar tzadiklerin mehzeplerine geçti. Musevi mistik uygulamaları her ne kadar 11. yüzyılda İspanyada İbn Gvirol adlı bir filozof tarafından Kabala adı altında toplandıysa da Kabalistler çalışmalarını hep gizlilik içinde yürüttüler. Keza 13. Yüzyılda ortaya çıkan geleneklerin büyük bir kısmını toplayan Zohar da sıradan insanlara pek bir şey veremedi.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi", Cilt I, II, III
Yusuf Besalel